Absolvenţii promoţiei 2023 din cadrul programului „Design şi tehnologii poligrafice”, Facultatea Design, Universitatea Tehnică a Moldovei au prezentat la susţinerea publică proiecte de licenţă de o diversitate tematică extinsă vizând ediţii de carte pentru copii, adolescenţi, tineri interactive, cu elemente de Realitate Augmentată, reviste specializate pe anumite tematici, manuale de identitate, jocuri de societate, jocuri educaţionale, etichete, ambalaje, manuale de imagine, rebranding.
În context, se evidențiază proiectul de licenţă elaborat de Nicoleta VASILIEV – „Contribuții privind conceperea jocurilor educaționale pentru copii” (coordonatoare: conf. univ., dr. Viorica CAZAC). Conceptul elaborat se regăsește la confluența strategiilor actuale axate pe realizarea de produse prietenoase cu utilizatorii și mediul conform principiilor ecodesignului și designului integrat. Este o ediție interactivă ce își propune să contribuie la dezvoltarea competențelor estetice, constructive, analitice, de sinteză și dezvoltare copiilor prin intermediul poveștilor populare.
Subiectul ediției „Punguța cu doi bani” este prezentat într-o nouă abordare stilistică, constructivă, copiii având posibilitatea să construiască de sine stătător imaginea personajului şi să redea vizual un fragment al poveștii din piesele de lemn incluse în set, acestea reprezentând diverse forme geometrice și culori, dezvoltându-le imaginația și calitățile estetice.
Proiectul elaborat de studenta Cristina MEREACRE „Conceperea unui joc de societate axat pe obiective educaționale şi culturale” (coordonatoare: asist. univ. Alexandra OSOBA) propune un joc de societate intitulat „Moldova”. Este un joc de educație financiară, culturală, turistică, oenogastronomică, funcţionând după un ansamblu de principii sintetizate din analiza jocurilor existente pe piață: „Monopoly”, „Carcassonne” etc. Dorind să promoveze diferite obiective din patrimoniul cultural național al RM, autoarea a considerat oportună includerea mai multor dintre acestea: Arcul de Triumf, Circul din Chișinău, Porțile orașului, cetățile Soroca și Tighina, mănăstirile Curchi și Saharna, Gara Feroviară Chișinău, Rezervația Naturală „Codrii”, parcurile „Valea Trandafirilor”, „Valea Morilor”, Gradina Publică „Ștefan cel Mare”, Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, Muzeul Național de Artă a Moldovei, Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei, vinăriile „Mileştii Mici”, „Cricova”, „Asconi”, Aeroportul Chișinău. Jocul de masă „Moldova” conține o tablă și bancnote de joc, cărți de joc „Șansa ta”, cartonașe cu titluri de proprietate, un zar, 8 figurine, instrucțiunile de joc, precum și un ambalaj pe potrivă.
Actualitatea proiectului de licență elaborat de studenta Dina SÎRBU – „Conceperea estetică a ediției de carte de colecție axată pe promovarea plantelor medicinale autohtone” (coordonatoare: asist. univ. Lucia ADASCĂLIŢA) derivă din importanța conceptului ediției de carte axată pe promovarea plantelor medicinale autohtone, a beneficiilor acestora, impactului asupra sănătății și calității vieții oamenilor, dar și asigurării continuității vieții plantelor, cu beneficii importante pentru oameni și mediu. Noutatea elaborării ține de posibilitatea plantării anumitor specii de plante, acestea fiind realizate din hârtie specială biodegradabilă, integrată cu semințe, oferind posibilitate potențialilor cumpărători să interacționeze cu conținutul ediției atât din punct de vedere informațional, cât și experimental. Ediția prezintă interes și din punct de vedere constructiv, fiind finisată prin legare artizanală, ceea ce îi conferă atractivitate și originalitate. Ediția este utilă pentru un cerc larg de utilizatorii, inclusiv biologi, farmaciști, chimiști, nutriționiști, oenologi, alți specialiști din domenii tangențiale.
Ediția de carte cu benzi desenate axată pe terapiile antistres (autoare: Dina COLESNICENCO, gr. DTP-191, coordonatoare: conf. univ., dr. Viorica Cazac) propune o soluție originală pentru problemele actuale ale societății moderne: stresul, anxietatea, bullying-gul, și anume: terapia prin artă, umor, comunicare, implicare, muncă, odihnă activă, a cultivării încrederii personale, dar şi a aprecierii celor din jur. Este, de fapt, de un ghid de prevenire şi combatere a manifestării stresului cu efecte pe termen lung, pătrunzând în esenţa cauzelor ce declanşează aceste stări.
Etichetele pentru produsele vinicole în interpretarea studentei gr. DTP-191, Adriana STRATULAT, în proiectul de licenţă „Elaborarea estetico-constructivă a etichetelor de vin cu elemente interactive” (coordonatoare: conf. univ., dr. Jana CÎRJA), au o interfaţă originală, diversitatea lor conceptual-estetică fiind la fel de mare, precum diverse sunt și produsele vinicole pe piaţă. Eticheta elaborată integrează două elemente interactive sub forma unui puzzle de cuvinte, dar și a unui QR code care substituie contra-eticheta produsului, accesarea căruia deschide un fișier cu informații adiționale despre vinul respectiv, făcând astfel mai simplă stocarea și accesarea înformațiilor de pe un smartphone. O contra-etichetă conține un volum redus de informații și impune utilizarea unor fontului mărunte, a căror citire este defectuoasă. Puzzle-ul din cuvinte este un joc reprezentat de o grilă de litere dispuse într-un cadru pătrat, în care sunt ascunse diverse cuvinte ce formează un mesaj pentru consumator. Cu ajutorul indiciilor, jucătorul trebuie să găsească cuvinte cheie în grilă, evidențiindu-le prin conectarea lor pe direcţie orizontală, verticală sau diagonală. Acest joc oferă consumatorului o provocare intelectuală și face interacțiunea cu produsul mai specială.
Promovarea valorilor tradiţionale gastronomice alături de cele oenologice a reprezintă subiectul de interes al Proiectului de licenţă elaborat de către studenta Nadejda MALIC întitulat „Elaborarea estetică și constructivă a unei cărți de bucate prin implicarea tehnologiilor digitale de tipar”, coordonatoare: asist. univ. Lucia ADASCALIŢA.
Soluționarea estetică și constructivă a unei cărți de bucatele a apărut din necesitatea identificării unei soluţii care să prezinte o ediţie ergonomică în utilizarea zilnică, prin valorificarea bucatelor tradiționale. Dat fiind că în procesul de pregătire a bucatelor apare necesitatea de a lua notițe, a studia conținutul caloric al ingredientelor, s-a găsit necesară elaborarea unei cărți de bucate însoțită de un suport din placaj de lemn pe care să se regăsească cartonașe informative și file pentru luarea de notițe. Aspecte precum sustenabilitatea și optimizarea procesului de fabricație se regăsesc în concept prin implicarea materialelor ecologice și a tehnologiilor de ultimă generație.
În aceeași ordine de idei se înscrie lucrarea „Elaborarea ambalajului suvenir pentru produse apicole”, în cadrul căreia studenta Valeria BOBEA, ghidată de as. univ. Lucia ADASCALIŢA, optează pentru cadourile sub formă de seturi-suvenir din 3 recipiente cu miere și unui extractor din lemn, oferite într-un ambalaj elegant. acest concept are menirea de a scoate din anonimat produsele apicole ce au un impact colosal asupra sănătății consumatorilor.
La fel de interesant și original concepute sunt:
• manual de identitate al companiei Grape.md de studenta Daniela IFTODI, coordonatoare: conf. univ., dr. Viorica CAZAC;
• rebranding-ul unei companiei de materiale de construcții – autor: Florin CATARAGA, coordonator: asist. univ. Florin POPOVSCHI;
• elaborarea revistei de divertisment dedicată vegetarienilor și veganilor elaborată de studenta Corina MACOVEI, coordonatoare: asist. univ. Alexandra OSOBA;
• soluționarea constructivă și estetică a ambalajului multifuncțional destinat capsulelor de cafea elaborată de către studenta Diana MUSTEAŢĂ, coordonatoare: asist. univ. Lucia ADASCALIŢA;
• elaborarea estetico-constructivă a ambalajelor pentru discurile din polivinil, autoare: Maria GAFIUC, coordonatoare: conf. univ. dr. Jana CÎRJA;
• o soluție estetico-constructivă pentru etichetele și ambalajul băuturilor carbogazoase a fost propusă și de studenta Olivia EREMEICO, coordonatoare: conf. univ., dr. Jana CÎRJA;
• ideea promovării operelor naționale prin intermediul reproducerii acestora pe plăci de ceramică aparține studentei Iana CURTEVA, coordonatoare: asist. univ. Lucia ADASCALIŢA;
• studenta Galina UNTU, gr. DTP-191 s-a inspirat în crearea jocului de masă cu cărți pentru tinerii 12+ din basmele populare moldovenești, coordonatoare: asist univ. Alexandra OSOBA;
• studentul Nichita CLIM și-a propus elaborarea ambalajelor pentru ciocolate aplicând principiile mozaicului, coordonatoare: asist univ. Alexandra OSOBA;
• studenta Mihaela LEORDA a elaborat o agendă axată pe planificarea obiectivelor şi pe motivaţii, coordonatoare, conf. univ., dr. Viorica CAZAC;
• studenta Aliona CIOLAC și-a propus soluționarea estetico-constructivă a jocului de masă după principiile jocului ,,Madjong”, utilizând ornamente tradiționale românești, coordonatoare: conf. univ., dr. Jana CÎRJA.
Astăzi, tehnologiile de design sunt de neconceput fără integrarea tehnologiilor digitale. Noutatea proiectului „Conceperea ediției de carte pentru copii axată pe promovarea miturilor și legendelor românești cu elemente de Realitate Augmentată” elaborat de studenta Daniela MARDARI, coordonator: conf. univ., dr. Viorica CAZAC, rezidă în soluția originală de valorificare a patrimoniului literar constituit din legende și mituri, cititorii având astfel posibilitatea să interacţioneze în acest mediu prin Realitatea Augmentată. Strategia dată dezvoltă pasiunea pentru citit, pentru cunoaștere, comunicare, creativitate, transformând-o într-o experienţă memorabilă.
Potrivit conf. univ., dr. Viorica CAZAC, șef program „Design și Tehnologii Poligrafice”,
absolvenții promoției curente, la fel ca si colegii lor din alte promoții absolvente, au identificat soluții inedite, originale, atractive, oportune și utile prin conceptele elaborate care prezintă interes pentru mediul economic, gata a fi implementate, a diversifica piața și a bucura potențialii consumatori, dar și producători, oferind produse competitive.